gms | German Medical Science

71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

21.06. - 24.06.2020

The value of resection of symptomatic metastases from malignant melanoma in the spotlight of molecular treatment – a retrospective analysis

Der Wert der Resektion symptomatischer Metastasen von malignen Melanomen aus dem Blickfeld der molekularen Therapien – eine retrospektive Analyse

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Christina A. Hamisch - Universitätsklinikum Köln, Zentrum für Neurochirurgie, Klinik für Allgemeine Neurochirurgie, Köln, Deutschland
  • Cornelia Mauch - Universitätsklinikum Köln, Klinik für Dermatologie, Köln, Deutschland
  • Martin Proescholdt - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik für Neurochirurgie, Köln, Deutschland
  • Wolfgang Dietmaier - Universitätsklinikum Regensburg, Institut für Pathologie, Regensburg, Deutschland
  • Maike Wittersheim - Universitätsklinikum Köln, Institut für Pathologie, Köln, Deutschland
  • Manuel Montesinos-Rongen - Universitätsklinikum Köln, Institut für Neuropathologie, Köln, Deutschland
  • Anna Brunn - Universitätsklinikum Köln, Institut für Neuropathologie, Köln, Deutschland
  • Martina Deckert - Universitätsklinikum Köln, Institut für Neuropathologie, Köln, Deutschland
  • Martin Kocher - Universitätsklinikum Köln, Zentrum für Neurochirurgie, Klinik für Stereotaxie und funktionelle Neurochirurgie, Köln, Deutschland
  • Christian Baues - Universitätsklinikum Köln, Klinik für Strahlentherapie, Köln, Deutschland
  • Roland H. Goldbrunner - Universitätsklinikum Köln, Centrum für Integrierte Onkologie (CIO), Köln, Deutschland; Universitätsklinikum Köln, Zentrum für Neurochirurgie, Klinik für Allgemeine Neurochirurgie, Köln, Deutschland
  • Maximilian I. Ruge - Universitätsklinikum Köln, Centrum für Integrierte Onkologie (CIO), Köln, Deutschland; Universitätsklinikum Köln, Zentrum für Neurochirurgie, Klinik für Stereotaxie und funktionelle Neurochirurgie, Köln, Deutschland
  • Stefan Grau - Universitätsklinikum Köln, Centrum für Integrierte Onkologie (CIO), Köln, Deutschland; Universitätsklinikum Köln, Zentrum für Neurochirurgie, Klinik für Allgemeine Neurochirurgie, Köln, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 21.-24.06.2020. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2020. DocP060

doi: 10.3205/20dgnc348, urn:nbn:de:0183-20dgnc3488

Veröffentlicht: 26. Juni 2020

© 2020 Hamisch et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Prognosis for patients with metastatic melanoma has substantially changed due to novel medical and radiosurgical approaches. In this context, a cerebral metastectomy is rarely performed compared to other tumor entities, but is still indicated in large and/or symptomatic tumors or tumor associated hemorrhages. We evaluated the oncological course of patients after resection of symptomatic MBM in the context of the novel systemic treatment regimens.

Methods: We retrospectively evaluated patients with MBM undergoing resection of at least one metastasis. Post-surgical survival was calculated using Kaplan-Meier-estimates. Prognostic factors for survival were identified using the log-rank test and Cox proportional hazards analysis.

Results: Seventy-one patients (singular/solitary metastasis: 45.1%, 2-4 metastasis: 39.4%, > four metastasis: 15.5%) were included. Almost all patients were neurologically impaired by the metastasis. Surgery improved neurological status in these patients (median Karnofsky Performance Score (KPS) 70% pre- and 90% postoperatively). The frequency of adjuvant systemic therapy correlated with postoperative KPS (Pearson’s r 0.304, p=0.01). Median survival (OS) and local control (LC) after surgery were significantly influenced by any postoperative systemic therapy (OS: 5.2 (95%CI 3.9-6.1) vs. 22.1 (95%CI 10.6-33.4) months; p<0.0001, 6- and 12-months LC: 51 vs. 89% and 36 vs. 87%; p=0.028); the number of metastases was not decisive (p=0.528).

Conclusion: In patients with an impaired clinical status caused by MBM, metastectomy may improve the clinical status and thus facilitate further systemic therapy, which in turn increases survival.