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71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

21.06. - 24.06.2020

Cavernoma-related epilepsy in cavernous malformations located within the temporal lobe – surgical management and seizure outcome

Epilepsie bei temporal gelegenen Kavernomen – Management und Anfallsoutcome

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Julia Marx - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Valeri Borger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Simon Brandecker - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Ági Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Alexis Hadjiathanasiou - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Motaz Hamed - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Matthias Schneider - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Rainer Surges - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Epileptologie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 21.-24.06.2020. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2020. DocP024

doi: 10.3205/20dgnc315, urn:nbn:de:0183-20dgnc3156

Veröffentlicht: 26. Juni 2020

© 2020 Schuss et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Cavernoma-related epilepsy (CRE) is a frequent symptom in patients with cerebral cavernous malformation (CCM). Reports on surgical management and seizure outcome of epileptogenic CCM often focus on CCMin general. Therefore, data on CCM within the temporal lobe is scarce. We therefore analyzed our institutional data.

Methods: From 2002 to 2018, 52 patients suffering from CCM located within the temporal lobe underwent surgery for CCM-associated epilepsy in our institution. Information on patient characteristics, preoperative seizure history, preoperative evaluation, surgical strategies, postoperative complications, and seizure outcome were assessed and further analyzed. Seizure outcome was assessed 12 months after surgery according to the International League Against Epilepsy (ILAE) classification and stratified into favorable (ILAE class I) versus unfavorable (ILAE classes II–VI).

Results: Overall, 47 of 52 patients (90%) with CCM located temporal and CRE achieved favorable seizure outcome. Pure lesionectomy was performed in 5 patients, extended lesionectomy with resection of hemosiderin rim in 38 patients, and anterior temporal lobectomy in 9 patients with temporal CCM. In detail, 36 patients (69%) suffered from drug-resistant epilepsy (DRE), 3 patients from chronic CRE (6%), and 13 patients sustained sporadic CRE (25%). In patients with DRE favorable seizure outcome was achieved in 32 of 36 patients (89%). Patients with DRE were significantly older than patients with CCM-associated chronic or sporadic seizures (p=0.02). Furthermore, patients with DRE underwent more often additional amygdalohippocampectomy following the recommendation of pre-surgical epileptological evaluation.

Conclusion: Favorable seizure outcome is achievable in a substantial number of patients with epileptogenic CCM located temporal, even if patients suffered from drug-resistant CRE. For adequate counseling and monitoring, patients with CRE should undergo thorough pre- and post-surgical evaluation in dedicated epilepsy surgery programs.