gms | German Medical Science

71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

21.06. - 24.06.2020

8-year results of robotic-guided SRS/SRT with central dose optimisation for single and multiple brain metastases

8-Jahres Ergebnisse der robotergestützten SRS/SRT mit zentraler Dosisoptimierung für einzelne und multiple Hirnmetastase

Meeting Abstract

  • David Krug - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Kiel, Deutschland; SAPHIR Radiochirurgie Zentrum, Güstrow, Deutschland
  • Susanne Stera - Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Klinik für Strahlentherapie, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Stefan Wurster - Universitätsmedizin Greifswald, Medizinische Klinik IV Endokrinologie, Greifswald, Deutschland; SAPHIR Radiochirurgie Zentrum, Güstrow, Deutschland
  • Robert Wolff - SAPHIR Radiochirurgie Zentrum, Güstrow, Deutschland; Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Klinik für Neurochirurgie, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Volker Seifert - Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Klinik für Neurochirurgie, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Volker M. Tronnier - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Neurochirurgie, Lübeck, Deutschland
  • Michael Synowitz - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Neurochirurgie, Kiel, Deutschland
  • Henry W. S. Schroeder - Universitätsmedizin Greifswald, Klinik für Neurochirurgie, Greifswald, Deutschland
  • Regine Breitsprecher - Universitätsmedizin Greifswald, Medizinische Klinik IV Endokrinologie, Greifswald, Deutschland
  • Dirk Rades - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Lübeck, Deutschland
  • Claus Rödel - Universitätsklinikum Frankfurt am Main, Klinik für Strahlentherapie, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Guido Hildebrandt - Universitätsmedizin Rostock, Klinik für Strahlentherapie, Rostock, Deutschland
  • Jürgen Dunst - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Kiel, Deutschland
  • presenting/speaker Oliver Blanck - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Kiel, Deutschland; SAPHIR Radiochirurgie Zentrum, Güstrow, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 21.-24.06.2020. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2020. DocV117

doi: 10.3205/20dgnc119, urn:nbn:de:0183-20dgnc1192

Veröffentlicht: 26. Juni 2020

© 2020 Krug et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: We retrospectively evaluated robotic-guided stereotactic radiosurgery (SRS) and fractionated stereotactic radiotherapy (SRT) with central dose optimization for single and multiple brain metastases (BM).

Methods: We treated 197 patients (m/w=102/95, age=28-86, lung=73, melanoma=57, breast=35, other=32) with 674 BM (75 with 1, 63 with >3, 29 with >5 and 10 with >10 BM) in 253 SRS/SRT series with median PTV of 0.6cc (0.01-78.8cc). Median PTV-BED10 was: D98% 50.8Gy10 (20.1-63.5Gy10), D2% 97.4Gy10 (27.8-135.4Gy10) and D50% 73.1Gy10 (24.8-96.1Gy10). Whole brain irradiation (WB) before SRS/SRT or simultaneous immune-/targeted-therapy (TT) was performed in 65 (33%) and 62 (31.5%) patients.

Results: Mean follow-up was 13.2 months (1-86 months) with median OS of 9.0 months. 6, 12, and 24-month OS was 64.2%, 40.3%, and 18.7% (1-year OS breast 44.1%, lung 39.7%, melanoma 39.6%, others 38.7%, ≤3 BM 44.9%, >3 BM 32.7%, TT 43.3%, no TT 38.8%, WB 37.1%, no WB 42.1%. 6, 12 and 24-month PFI was 52.4%, 26.2% and 9.0% and in 69.6% the progression was intracerebral (1-year PFI ≤3 BM 35.3%, >3 BM 9.5%, WB 31.0%, no WB 23.9%). 6, 12 and 24-month LC was 99.4%, 93.3% and 76.1%, with 98.4% absolute LC (1-year LC TT 95.4%, no TT 91.4%, WB 91.0%, no WB 94.4%) 1-year LC was better with higher PTV D98% (96.2% vs. 84.6%), which corresponded to the BM border recurrence pattern. 2.4% showed toxicity grade ≥3 (operated radionecrosis) and one patient died of intracerebral hemorrhage after local re-SRS concomitantly with BRAF inhibitors.

Conclusion: Robotic-guided SRS/SRT with central dose optimization w/wo TT/WB is safe and effective for new brain metastases. However, caution is advised when re-treating recurrences previously treated with SRS/SRT concomitant to TT. Further, close follow-up in patients with >3 brain metastases without WB is important in order to detect and treat new metastases early. To increase local control only the PTV prescription dose may be raised, however this may result in higher rates of radionecrosis.