gms | German Medical Science

71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

21.06. - 24.06.2020

Inflammatory response at admission is an independent predictor of unfavourable outcome in good-grade aneurysmal subarachnoid haemorrhage patients

Eine initiale Entzündungsreaktion bei Patienten mit niedrigradiger aneurysmatischer Subarachnoidalblutung ist ein unabhängiger Prädiktor für ein schlechtes neurologisches Outcome

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Alexis Hadjiathanasiou - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Christoph Coch - Universitätsklinikum Bonn, Institut für Klinische Chemie und Klinische Pharmakologie, Bonn, Deutschland
  • Rolf Fimmers - Universitätsklinikum Bonn, Institut für Medizinische Biometrie, Informatik und Epidemiologie, Bonn, Deutschland
  • Inja Ilic - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Tamara Yasmin Kern - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Simon Brandecker - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Ági Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Abteilung für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 9. Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 21.-24.06.2020. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2020. DocV058

doi: 10.3205/20dgnc062, urn:nbn:de:0183-20dgnc0620

Veröffentlicht: 26. Juni 2020

© 2020 Hadjiathanasiou et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Patients with good-grade aneurysmal subarachnoid hemorrhage (SAH) are considered to have a favorable neurological outcome. However, a small but significant number of such patients might only achieve unfavorable outcome. Therefore, the purpose of the present study was to determine if routine biochemical markers of acute phase response are associated with unfavorable outcome in patients with good-grade aneurysmal SAH.

Methods: 231 patients with aneurysmal SAH and a World Federation of Neurosurgical Societies (WFNS) grade I and II were included in the present study. C-reactive protein (CRP) and procalcitonin (PCT) were measured within 24h of admission as part of routine laboratory workup. Outcome was assessed according to the modified Rankin Scale (mRS) after 6 months and stratified into favorable (mRS 0-2) vs. unfavorable (mRS 3-6).

Results: The multivariate regression analysis revealed "elevated baseline CRP" (p=0.02, OR 2.6, 95% CI 1.2-5.5), "elevated baseline PCT" (p=0.004, OR 29.5, 95% CI 3.0-287.9), "presence of CVS" (p=0.01, OR 3.0, 95% CI 1.3-6.9), "age > 65 years" (p=0.009, OR 2.9, 95% CI 1.3-6.5), and "development of DCI" (p=0.001, OR 5.9, 95% CI 2.0-17.7) as a model for the prediction of unfavorable outcome in patients with good-grade SAH.

Conclusion: Several independent factors, easy to measure, at the time of admission were found to be associated with unfavorable outcome in patients with good-grade aneurysmal SAH in the present study. An initial inflammatory response might be one explanation for poor outcome in good-grade patients. These findings might help to identify a subgroup of good grade SAH patients who are at greater risk for unfavorable outcome early during treatment course.