gms | German Medical Science

70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

12.05. - 15.05.2019, Würzburg

Predictive value of transcranial evoked potential monitoring for intramedullary spinal cord tumours

Prädiktiver Wert von transkraniell evozierten Potentialen bei intramedullären Rückenmarkstumoren

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • presenting/speaker Sebastian Ille - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
  • Sandro Krieg - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
  • Bernhard Meyer - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
  • Ehab Shiban - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Würzburg, 12.-15.05.2019. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2019. DocV233

doi: 10.3205/19dgnc252, urn:nbn:de:0183-19dgnc2525

Veröffentlicht: 8. Mai 2019

© 2019 Ille et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Intraoperative neurophysiological monitoring (IONM) has increased patient’s safety and extent of resection in patients with eloquent brain tumors. Despite its comprehensive capability for the resection of intramedullary spinal cord tumors (ISCT), the application during the resection of these tumors is controversially discussed.

Methods: We retrospectively analyzed the resection of ISCTs in 86 consecutive cases. IONM was performed in all cases. The patient’s motor status and the McCormick’s scale were determined preoperatively, directly after surgery, at the day of discharge and at long-term follow-up.

Results: IONM was feasible in 74 cases (86.1%). Gross total resection (GTR) was performed in 76 cases (88.4%). Postoperatively, patients showed new transient deficits in 12 cases (14.0%) and new permanent deficits in 13 cases (15.1%). The mean McCormick’s variance between baseline and long-term follow-up was -0.09±0.54. IONM’s sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value for the patient’s motor status at the day of discharge was 76.2%, 64.2%, 45.7%, 87.2%, and 90.0%. It was 59.4%, 25.7%, 97.4% for the motor outcome at long-term follow-up. Patients suffered from postoperative complications in 16 cases (18%).

Conclusion: IONM shows a high sensitivity and negative predictive but low specificity and positive predictive value particularly for the patient’s motor status at long-term follow up. Hence, our results confirm usefullness of IONM’s during the resection of ISCTs.