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70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

12.05. - 15.05.2019, Würzburg

Treatment of 64 patients with degenerative thoracic myelopathy – a single center retrospective case series

Behandlungsmanagement der thorakalen Myelopathie – eine retrospektive Single Center Fallserie

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • presenting/speaker Chiara Negwer - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
  • Sandro Krieg - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
  • Bernhard Meyer - Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Würzburg, 12.-15.05.2019. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2019. DocV160

doi: 10.3205/19dgnc187, urn:nbn:de:0183-19dgnc1874

Veröffentlicht: 8. Mai 2019

© 2019 Negwer et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Thoracic myelopathy (TM) as a result of spinal degeneration is rare and rarely diagnosed. Larger case series have not been published yet. Neurosurgical intervention is indicated to prevent neurologic deterioration and allow recovery of neurologic deficits.

Methods: In a retrospective study, we screened our surgically treated patients over the last ten years (Dec. 2007–Dec. 2017) with TM caused by disc herniation and/or spinal canal stenosis of the thoracolumbar spine (from Th1/2 to L1/2). 64 patients could be included (24 female, 40 male), median age 68.5 years ±13.8. 32 patients showed bladder and bowel dysfunction.

Results: 31 patients underwent dorsal stabilization and decompression because of degenerative instability, 30 patients a posterior decompression and in three patients a percutaneous sequestrectomy was performed. 46 patients (72%) had a postoperative improvement of their neurological functions and 12 patients (19%) were stable. A deterioration of neurological functions was seen in 6 patients (9%).

Conclusion: Our case series shows that neurosurgical intervention in TM is mandatory and allows a recovery of neurologic functions in 72% of our patients.