gms | German Medical Science

70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

12.05. - 15.05.2019, Würzburg

Neurocritical care complications and interventions influence the outcome after aneurysmal subarachnoid haemorrhage

Intensivmedizinische Komplikationen und Interventionen beeinflussen das Outcome nach aneurysmatischer Subarachnoidalblutung

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Alexander Hammer - Klinikum Nürnberg, Neurochirurgische Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
  • Gholamreza Ranaie - Klinikum Nürnberg, Neurochirurgische Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
  • Frank Erbguth - Klinikum Nürnberg, Neurologische Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
  • Matthias Hohenhaus - Klinikum Nürnberg, Anästhesiologische Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
  • Hans-Herbert Steiner - Klinikum Nürnberg, Neurochirurgische Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
  • Hendrik Janssen - Klinikum Ingolstadt, Institut für Neuroradiologie, Ingolstadt, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Skandinavischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Würzburg, 12.-15.05.2019. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2019. DocV097

doi: 10.3205/19dgnc112, urn:nbn:de:0183-19dgnc1127

Veröffentlicht: 8. Mai 2019

© 2019 Hammer et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: This observational study shows the influence of complications and interventions of neurocritical care units on the outcome after aneurysmal subarachnoid hemorrhage (SAH).

Methods: We analyzed 203 cases of treatment of ruptured intracranial aneurysms which were classified regarding the one year outcome according to the modified Rankin Scale (mRS). We reviewed the data with reference to the occurrence of typical complications and interventions on neurocritical care units.

Results: Sepsis (odds ratio 14.67/6.08, p=0.037/0.033), hydrocephalus (odds ratio 3.71/6.46; p=0.010/0.00095) and decompression (odds ratio 21.77/6.17; p<0.0001/p=0.013) were significant predictors for poor outcome and death after one year besides WFNS grade (odds ratio 3.86/4.67; p<0.0001/p<0.0001) and age (odds ratio 1.06/1.10; p=0.0030/p<0.0001) in our binary logistic regression model. Tracheostomy (odds ratio 0.09; p=0.0016) and shunting procedure (odds ratio 0.18; p=0.025) were associated with a preventive effect regarding death after one year. WFNS grade (odds ratio 2.23), hydrocephalus (odds ratio 3.49) and decompression (odds ratio 4.45) had a significant impact on the occurrence of pneumonia. Patients with higher WFNS grade, pneumonia, sepsis, shunt procedure and decompression were more likely to get tracheostomized.

Conclusion: We revealed significant factors on intensive care units which influence the outcome after SAH as well as the occurrence of pneumonia and tracheostomy. Tracheostomy and shunting procedure had a preventive effect on the occurrence of death after one year.