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69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

03.06. - 06.06.2018, Münster

Use of FET PET in glioblastoma patients undergoing neurooncological treatment including tumor-treating fields: Initial experiences

Meeting Abstract

  • Garry Ceccon - Uniklinik Köln, Klinik für Neurologie, Köln, Deutschland
  • Lazaros Lazaridis - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurologie, Abteilung für Neuroonkologie, Essen, Deutschland
  • Gabriele Stoffels - Forschungszentrum Jülich, Institut für Neurowissenschaften und Medizin, Jülich, Deutschland
  • Marion Rapp - Heinrich-Heine-Universität, Universitätsklinikum, Klinik für Neurochirurgie, Düsseldorf, Deutschland
  • Philipp Lohmann - Forschungszentrum Jülich, Institut für Neurowissenschaften und Medizin, Jülich, Deutschland
  • Sied Kebir - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurologie, Abteilung für Neuroonkologie, Essen, Deutschland
  • Gereon R. Fink - Uniklinik Köln, Klinik für Neurologie, Köln, Deutschland; Forschungszentrum Jülich, Institut für Neurowissenschaften und Medizin, Jülich, Deutschland
  • Karl-Josef Langen - Forschungszentrum Jülich, Institut für Neurowissenschaften und Medizin, Jülich, Deutschland; RWTH Aachen, Klinik für Nuklearmedizin, Aachen, Deutschland
  • Martin Glas - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurologie, Abteilung für Neuroonkologie, Essen, Deutschland
  • Norbert Galldiks - Uniklinik Köln, Klinik für Neurologie, Köln, Deutschland; Forschungszentrum Jülich, Institut für Neurowissenschaften und Medizin, Jülich, Deutschland; Uniklinik Köln, Centrum für integrierte Onkologie, Köln, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Münster, 03.-06.06.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. DocP065

doi: 10.3205/18dgnc406, urn:nbn:de:0183-18dgnc4061

Veröffentlicht: 18. Juni 2018

© 2018 Ceccon et al.
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Gliederung

Text

Objective: The aim of this retrospective study was to present our first clinical experiences with O-(2-18F-fluoroethyl)-L-tyrosine (FET) PET in patients with high-grade glioma treated with various neurooncological therapies including tumor-treating fields (TTF) for the differentiation of tumor progression from treatment-related changes.

Methods: We retrospectively assessed twelve patients (mean age 53±11 years; range 39-73 years) with high-grade gliomas (11 glioblastomas, one gliosarcoma) of two university centers in whom the treatment regimen included TTF and who had undergone FET PET scans for the differentiation of tumor progression from treatment-related changes. Mean and maximum tumor-to-brain ratios (TBRmean, TBRmax) were calculated. Definitive diagnosis (tumor progression or posttherapeutic changes) was confirmed either by histopathological results (4 of 12 patients) or clinical follow-up.

Results: In all patients with confirmed tumor progression (n=9), the corresponding FET PET showed increased uptake (TBRmax, 3.5±0.6; TBRmean, 2.7±0.7). In patients treated solely with TTF without any other neurooncological therapy (n=2), serial FET PET revealed a decline of metabolic activity over a follow-up of 6 months or no FET uptake without any signs of tumor progression or residual tumor on conventional MRI. In one patient, FET PET was consistent with treatment-related changes whereas standard MRI showed a newly diagnosed contrast-enhancing lesion.

Conclusion: In single cases, FET PET may add valuable information for monitoring therapy in patients with high-grade gliomas undergoing neurooncological treatment including TTF.