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69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

03.06. - 06.06.2018, Münster

To scan or not to scan following neurosurgical evacuation of chronic subdural hematoma – a randomized, controlled trial

Meeting Abstract

  • Philippe Schucht - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Jürgen Beck - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Christian Fung - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Jens Fichtner - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Sonja Vulcu - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Corrado Bernasconi - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Daniel Schöni - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Andreas Nowacki - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Stefan Wanderer - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Christian Eisenring - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Katharina Krähenbühl - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Nicole Söll - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz
  • Andreas Raabe - Inselspital, Universitätsspital Bern, Universitätsklinik für Neurochirurgie, Bern, Schweiz

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Münster, 03.-06.06.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. DocV246

doi: 10.3205/18dgnc263, urn:nbn:de:0183-18dgnc2637

Veröffentlicht: 18. Juni 2018

© 2018 Schucht et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Chronic subdural hematoma (CSH) have high recurrence rates after surgical evacuation. Routine post-surgical CT scans often show substantial residuals, although the value of those scans to predict later symptomatic recurrences is questionable.

Methods: The aim of the trial was to assess a post-surgical follow up strategy that forgoes routine CT scans. We randomized patients after surgical evacuation of CSH to receive either a combined radiological and clinical follow up (CT arm) or a clinical follow up with scans only in case of neurological deterioration (No-CT arm). The primary endpoint was good outcome at month 6, defined as a modified Rankin Scale score of 0-3, which was assessed in a blinded manner. Secondary endpoints included surgery for recurrent bleeding and death.

Results: Of 361 randomized patients, 353 (97%) were evaluable for the primary analysis. The rate of good outcome was 93% in the No-CT arm and 89% in the CT arm (odds ratio 1.4, 95% confidence interval 3.72-0.82, p=0.15). Re-operations were performed in 59 and 39 patients of the CT arm and the No-CT arm (p=0.055) and additional adverse events were seen in 26 and 19 patients in the CT arm and the No-CT arm, respectively (p=0.34). Death occurred in 12 patients of the CT arm and in 8 patients of the No-CT arm.

Conclusion: A follow-up plan without routine CT scans after neurosurgical evacuation of CSH appears to be safe, non-inferior, cost-efficient, and may decrease the rate of unnecessary surgeries as well as morbidity and mortality.