gms | German Medical Science

69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

03.06. - 06.06.2018, Münster

Semisitting position in vestibular schwannoma surgery improves facial nerve outcome in the early postoperative course – a re-evaluation of a randomized, multi-center trial

Meeting Abstract

  • Christian Scheller - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Stefan Rampp - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Marcos Tatagiba - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Alireza Gharabaghi - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Kristofer Ramina - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Barbara Bischoff - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Oliver Ganslandt - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Thomas Westermaier - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Maria Teresa Pedro - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Gregor Antoniadis - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Veit Rohde - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland
  • Kajetan von Eckardstein - Universitätsklinikum Halle-Wittenberg, Neurochirurgie, Halle, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 69. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Mexikanischen und Kolumbianischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Münster, 03.-06.06.2018. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. DocV139

doi: 10.3205/18dgnc142, urn:nbn:de:0183-18dgnc1426

Veröffentlicht: 18. Juni 2018

© 2018 Scheller et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: There are ongoing discussions concerning the positioning of the patient in vestibular schwannoma surgery. Factors to consider include preservation of cranial nerve functions, extent of tumor resection, and complications.

Methods: 97 patients of a randomized, multi-center trial investigating the efficacy of prophylactic nimodipine in vestibular schwannoma surgery were analyzed retrospectively. All procedures were performed via a retrosigmoid approach. The semisitting position was chosen in 56 patients, whereas 41 patients were treated in supine position.

Results: Logistic regression analysis revealed a significant better facial nerve function in the early postoperative course in the semisitting group (p=0.003), in particular concerning severe facial nerve paresis (House-Brackmann grade 4 or worse) (p=0.002). However, one year after surgery facial nerve function recovered and was comparable in both groups (p=0.088). There were no significant differences between both groups regarding hearing preservation rates and extent of resection. Venous air embolism with need to break the surgery was only observed in one patient with semisitting positioning.

Conclusion: The semisitting position shows better facial nerve function in the early postoperative course as compared to the supine position. However, venous air embolism remains a serious risk of semisitting positioning. The choice of positioning should be carefully discussed with the patient.