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68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
7. Joint Meeting mit der Britischen Gesellschaft für Neurochirurgie (SBNS)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

14. - 17. Mai 2017, Magdeburg

The role of ABO blood group in subarachnoid hemorrhage

Meeting Abstract

  • Daniel Dubinski - Klinik für Neurochirurgie , Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Sae-Yeon Won - Klinik für Neurochirurgie , Uniklinik Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Jürgen Konczalla - Goethe-Universitätsklinikum, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Frankfurt, Deutschland
  • Jan Mersmann - Klinik für Neurochirurgie , Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin und Schmerztherapie , Frankfurt am Main, Deutschland
  • Volker Seifert - Johann Wolfgang Goethe-Universität, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Frankfurt/Main, Deutschland
  • Christoph Geisen - Blutspendedienst Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Eva Herrmann - Institute of Biostatistics and Mathematical Modelling, Frankfurt am Main, Deutschland
  • Christian Senft - Universitätsklinikum Frankfurt, Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt/Main, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Society of British Neurological Surgeons. 68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), 7. Joint Meeting mit der Society of British Neurological Surgeons (SBNS). Magdeburg, 14.-17.05.2017. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2017. DocMi.02.01

doi: 10.3205/17dgnc362, urn:nbn:de:0183-17dgnc3629

Veröffentlicht: 9. Juni 2017

© 2017 Dubinski et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Rupture of an intracranial aneurysm usually presents with an acute onset, requires multidisciplinary intensive care treatment, and the overall death and disability rates are high. The ABO blood type is known to play an important role in hemostasis, thrombosis and vascular NO response. The aspect of ABO blood type in onset, clinical progress and outcome after SAH are to date largely unexplored. We conducted this study to elucidate the association of ABO blood type on the occurrence and outcome of aneurysmal SAH.

Methods: In our retrospective study 470 aneurysmal SAH-patients treated at our institution were included. We performed a chi-squared test (χ2-test) for comparison between blood types and WFNS admission status, cerebral vasospasm, delayed infarction and associated intracerebral hemorrhage and fisher grade for analysis for their association with SAH.

Results: No significant difference between blood type and the reviewed variables for SAH outcome were identified. WFNS admission status. (Odds ratio: 1.12 95% CI: 0.7-1.6 p: 0.56). SAH-associated ICH (Odds ratio: 0.81 95% CI: 0.5-1.3 p: 0.36). Cerebral vasospasm (Odds ratio: 1.08 95% CI: 0.7-1.6 p: 0.71). (Odds ratio: 1.23 95% CI: 0.8-1.8 p: 0.30). Fisher grade (Odds ratio: 1.13 95% CI: 0.7-1.6 p: 0.19)

Conclusion: Although a possible relationship between the ABO blood group and the clinical course of SAH patients was hypothesized, our study showed no significant influence of patient’s ABO blood type on cerebral vasospasm onset, SAH-associated intracerebral hemorrhage or delayed infarction.