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59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
3. Joint Meeting mit der Italienischen Gesellschaft für Neurochirurgie (SINch)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

01. - 04.06.2008, Würzburg

Long-term follow-up and neurosurgical interventions in patients with a malformation of the central nervous system identified with prenatal screening

Langzeitergebnisse und neurochirurgische Interventionen bei Patienten mit einer Fehlbildung des Zentralnervensystems, die im Rahmen der pränatalen Diagnostik entdeckt wird

Meeting Abstract

  • corresponding author D. Class - Klinik für Neurochirurgie der Universität Magdeburg
  • S. Pötzsch - Fehlbildungsmonitoring Sachsen-Anhalt an der Medizinischen Fakultät, Magdeburg
  • C. Gerloff - Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe der Universität Magdeburg
  • S.-D. Costa - Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe der Universität Magdeburg
  • R. Firsching - Klinik für Neurochirurgie der Universität Magdeburg

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Società Italiana di Neurochirurgia. 59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), 3. Joint Meeting mit der Italienischen Gesellschaft für Neurochirurgie (SINch). Würzburg, 01.-04.06.2008. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2008. DocMO.12.01

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2008/08dgnc117.shtml

Veröffentlicht: 30. Mai 2008

© 2008 Class et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: Practice of prenatal screening and counselling of families expecting a child with CNS malformation in Saxony-Anhalt are reviewed as to prevalence rates, prenatal consultations and surgical implications after birth.

Methods: Between 2000 and November 2007 the data of 72 children with CNS malformations detected during prenatal screening in the department of gynaecology and obstetrics were reviewed. They were compared to those of the congenital malformation center. Rates of continuation vs. termination of pregnancy were analysed as well as practical aspects of neurosurgical treatment with special focus on neural tube defects.

Results: Among the group of 72 children we identified 30 with isolated hydrocephalus, 20 children with spina bifida, 10 with anencephalus, 9 with encephalocele and 3 with holoprosencephalia. Abortion was performed in all cases of encephalocele, anencephalus and holo-prosencephalia, in 80% of spina bifida and 23% of isolated hydrocephalus. 10 children with neural tube defects were operated on, 9 with myelodysplasia and 1 with encephalocele.

Conclusions: Prenatal screening allows for early identification of malformations of the CNS and planning for the perinatal period. On the other hand we face an increasing frequency of abortion. As some of the lesions of the aborted children may be surgically treated with good results as shown in long-term follow-up studies a good communication of neurosurgeons is essential with those who advise abortion.