gms | German Medical Science

57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

11. bis 14.05.2006, Essen

Cholesterol granuloma of the orbit. Diagnosis and surgical management. Report of two cases

Cholesteringranulome der Orbita. Diagnose und chirurgisches Management. Zwei Fallberichte

Meeting Abstract

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  • corresponding author G. Kessel - Neurochirurgische Klinik, Klinikum der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
  • J. Bohl - Abteilung für Neuropathologie, Klinikum der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Japanische Gesellschaft für Neurochirurgie. 57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Essen, 11.-14.05.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocP 07.96

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2006/06dgnc313.shtml

Veröffentlicht: 8. Mai 2006

© 2006 Kessel et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: Cholesterol granuloma of the orbit represents an uncommon entity. We report on the diagnosis and surgical treatment of orbitofrontal cholesterol granuloma in two cases.

Methods: Two patients presented to our department with unilateral exophthalmos and orbital pain. Computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) showed a soft tissue mass in the orbit with evidence of orbital roof and frontal bone destruction. Surgical excision and drilling of the adjacent bone completely removed the lesions. Different surgical approaches were used. In one patient, a pterional craniotomy was performed. The other patient was treated by eye brow incision and supraorbital craniotomy. The histological examination of the surgical specimens showed chronic sclerosing lipogranuloma containing inflammatory cells, hemosiderin and cholesterol crystals.

Results: Complete surgical removal of the granulomatous mass was attempted in each case. Follow-up was 5 and 4 years respectively. We did not observe any recurrences.

Conclusions: For cholesterol granulomas of the orbit surgery is the treatment of choice. Complete excision of the lesion prevents recurrences.