gms | German Medical Science

57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

11. bis 14.05.2006, Essen

Measurement of serum glial fibrillary acidic protein: GFAP – a serum marker for Glioblastoma?

Messung von saurem glialem Faserprotein im Serum: GFAP – ein Serummarker für Glioblastome?

Meeting Abstract

  • corresponding author C. Jung - Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main
  • A. Heck - Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main
  • C. Förch - Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main
  • M. Sitzer - Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main
  • A. Raabe - Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main
  • V. Seifert - Klinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt/Main

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Japanische Gesellschaft für Neurochirurgie. 57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Essen, 11.-14.05.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocFR.03.02

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2006/06dgnc010.shtml

Veröffentlicht: 8. Mai 2006

© 2006 Jung et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: Immunohistochemical staining of GFAP is routinely used as a marker for astroglial differentiation in the neuropathological diagnostic of brain tumors. A serum glioblastoma marker does not exist. We therefore sought to determine GFAP levels in serum of patients with glioblastoma and in healthy volunteers.

Methods: Serum GFAP levels and tumor size were determined in 49 patients with cerebral glioblastoma (30 male, 19 female; age: 64±12 years) and in 36 healthy volunteers (16 male; 20 female; 49±15 years). GFAP levels were measured using a human GFAP Elisa.

Results: Serum GFAP levels were detectable in patients with glioblastoma (0.36±0.76ng/ml) and were correlated with the tumor size (cc=0.43;p<0.01). Serum GFAP levels of healthy volunteers were significantly lower (0.003±0.002ng/ml; p<0.0001). Taking a serum GFAP level of 0.02ng/ml as the cut off point for the evaluation of sensitivity and specificity, glioblastoma were detectable with a sensitivity of 0.69 and a specificity of 1.0. The positive and negative predictive value was 1.0 and 0.71, respectively.

Conclusions: Serum GFAP levels are detectable in patients with glioblastoma and are correlated with the tumor size. Thus, serum GFAP levels may become a serum marker for glioblastoma.