gms | German Medical Science

55. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
1. Joint Meeting mit der Ungarischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

25. bis 28.04.2004, Köln

Frequency of recanalisation in endovascular treatment of itracranial aneurysms

Häufigkeit der Rekanalisation bei endovaskulärer Aneurysmaembolisation

Meeting Abstract

  • corresponding author Panagiotis Papanagiotou - Universitätsklinik des Saarlandes, Abteilung Neuroradiologie, Homburg/Saar
  • G. Gül - Universitätsklinik des Saarlandes, Abteilung Neuroradiologie, Homburg/Saar
  • I.-Q. Grunwald - Universitätsklinik des Saarlandes, Abteilung Neuroradiologie, Homburg/Saar
  • W. Reith - Universitätsklinik des Saarlandes, Abteilung Neuroradiologie, Homburg/Saar

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Ungarische Gesellschaft für Neurochirurgie. 55. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), 1. Joint Meeting mit der Ungarischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 25.-28.04.2004. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2004. DocDI.08.06

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2004/04dgnc0228.shtml

Veröffentlicht: 23. April 2004

© 2004 Papanagiotou et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

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Objective

To determine the recanalisation rate of GDC-treated aneurysms, and to reveal determinating factors.

Methods

We could include 89 aneurysms which were treated with GDC in our department and which had a follow-up of at least 18 months. The following criteria which might influence aneurysm recanalisation were evaluated: age, sex, location, rupture, size, neck.

Results

70 % were completely occluded,12 % had a neck remnant and 18% showed signs of recanalisation. Age, sex and localisation did not influence recanalisation. A bigger size, wider neck and rupture increased the risc of recanalisation.

Conclusions

Although recanalisation rate is low, the risk of re-bleeding in incompletely occluded aneurysms is higher than in completely occluded aneurysms. Thus new material, such as, hydrocoils or MATRIX will hopefully reduce the risk of recanalisation.