gms | German Medical Science

133. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie

26.04. - 29.04.2016, Berlin

Metachronous peritoneal carcinomatosis of gastric origin – incidence, time course and independent risk factors

Meeting Abstract

  • Florian Seyfried - Universitätsklinikum Würzburg, Klinik und Poliklinik für Allgemein-,Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Würzburg, Deutschland
  • Burkhard von Rahden - Universitätsklinikum Würzburg, Klinik und Poliklinik für Allgemein-,Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Würzburg, Deutschland
  • Martin Gasser - Universitätsklinikum Würzburg, Klinik und Poliklinik für Allgemein-,Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Würzburg, Deutschland
  • Uwe Maeder - University of Wuerzburg Medical Center, Cancer Registry Mainfranken, Würzburg, Deutschland
  • Volker Kunzmann - Universitätsklinikum Würzburg, Department of Internal Medicine, Würzburg, Deutschland
  • Christoph-Thomas Germer - Universitätsklinikum Würzburg, Klinik und Poliklinik für Allgemein-,Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Würzburg, Deutschland
  • Jörg Pelz - Universitätsklinikum Würzburg, Klinik und Poliklinik für Allgemein-,Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie, Würzburg, Deutschland
  • Alexander Kerscher - Universitätsklinikum Würzburg, Comprehensive Cancer Center Mainfranken, Würzburg, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 133. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Berlin, 26.-29.04.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. Doc16dgch503

doi: 10.3205/16dgch503, urn:nbn:de:0183-16dgch5038

Veröffentlicht: 21. April 2016

© 2016 Seyfried et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Background: Comprehensive evidence on the incidence, time course and independent risk factors of metachronous peritoneal carcinomatosis (metaPC) in gastric cancer patients treated with curative intent in the context of available systemic combination chemotherapies is lacking.

Materials and methods: Data from a prospectively collected single-institutional Center Cancer Registry with 1108 consecutive patients with gastric adenocarcinoma (GC), clinical, histological and survival data were analyzed for independent risk factors and prognosis with focus on the development of metaPC. Findings were then stratified to the time periods of treatment with surgery alone, 5-Fluorouracil-only and contemporary combined systemic perioperative chemotherapy strategies, respectively.

Results: Despite R0 D2 gastrectomy (n?=?560), 49.6% (±5.4%) of the patients were diagnosed with tumour recurrence and 15.5% (±1.8%) developed metaPC after a median time of 17.7 (15.1-20.3) months after surgery resulting in a tumour related mortality of 100% with a median survival of 3.0 months (2.1-4.0). Independent risk factors for the development of metaPC were serosa positive T-category, nodal positive-status, signet cell and undifferentiated gradings (G3/G4). Contemporary systemic combination chemotherapy did not improve the incidence and prognosis of metaPC (p?=?0.54).

Conclusion: Despite significant improvements in the overall survival for the complete cohort with gastric cancer over time, those patients with metaPC did not experience the same benefits. The lack of change in the incidence, and persistent poor prognosis of metaPC after curative surgery expose the need for further prevention and/or improved treatment options for this devastating condition.