gms | German Medical Science

130. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie

30.04. - 03.05.2013, München

Segmental bone transport using monorail technique in the forearm

Meeting Abstract

  • Walid Eljabu - Klinikum Reinkenheide Bremerhaven, Zentrum für Unfall-, Hand- und wiederherstellende Chirurgie, Bremerhaven
  • Christa Fabian - Klinikum Reinkenheide Bremerhaven, Zentrum für Unfall-, Hand- und wiederherstellende Chirurgie, Bremerhaven
  • Kristof Wissmann - Klinikum Reinkenheide Bremerhaven, Zentrum für Unfall-, Hand- und wiederherstellende Chirurgie, Bremerhaven
  • Klaus Reichstein - Klinikum Reinkenheide Bremerhaven, Zentrum für Unfall-, Hand- und wiederherstellende Chirurgie, Bremerhaven

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 130. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. München, 30.04.-03.05.2013. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2013. Doc13dgch402

doi: 10.3205/13dgch402, urn:nbn:de:0183-13dgch4020

Veröffentlicht: 26. April 2013
Veröffentlicht mit Erratum: 11. Juli 2013

© 2013 Eljabu et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Management of post-traumatic infected large bone-loss could be surgically defying. The reconstruction of such defects requires infection free zone as well as stable and reliable fixation. The variety of reconstructive methods reflects the complexity in filling the gap. Distraction osteogenesis, autogenous or allogenous bone grafting,segmental bone transport, vascularised and non-vascularised bone transfers are all well-recognised methods of restorment. Most of the reported literature is focused on the lower extremities bone defects; Reports on upper limbbone loss are rare. In large bone defects, segmental bone transport technique is a favourable way of rebuildingsuch bone gaps, it carries less complication rate and technically easier to perform compared to microsurgicalreconstruction.We used the Monorail technique, a combination of an unreamed interlocking Intramedullary nail (Würzburger nail -TREU) and a unilateral external fixator (Wagner Apparatus), in transporting a bone segment to reconstruct a 7cmlong post-traumatic bone defect in a radius that was complicated with osteomyelitis. The outcome showed fullunion, with minimal forearm rotation impairment. To the best of our knowledge, using this technique inreconstructing forearm bone defects has not been reported before.

Figure 1 [Fig. 1].


Erratum

The last name of the author K. Reichstein was first mispelled as "Reichsten".