gms | German Medical Science

133. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie

26.04. - 29.04.2016, Berlin

Modified Spiral Intestinal Lengthening for Short Bowel Syndrome

Meeting Abstract

  • Valiollah Mehrabi - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • Arianeb Mehrabi - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • S. Jamshidi - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • M. S. Pedram - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • M. S. Sabagh - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • N. Jaberansari - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • Hamidreza Fonouni - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • A. H. Sharifi - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • Reza Malekzadeh - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland
  • Giovanni Frongia - Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Heidelberg, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 133. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Berlin, 26.-29.04.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. Doc16dgch587

doi: 10.3205/16dgch587, urn:nbn:de:0183-16dgch5879

Published: April 21, 2016

© 2016 Mehrabi et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. See license information at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Outline

Text

Background: The Spiral Intestinal Lengthening and Tailoring (SILT) procedure is a new surgical tecnique for autologous intestinal reconstruction in patients with short bowel syndrome. The aim of this work is to present a first description of a modified SILT technique by which the mucosal layer is left intact to possibly reduce the severe postoperative complications of intestinal leakage and abdominal abscess formation.

Materials and methods: The modified SILT technique was performed on a 10 cm long intestinal segment in two pigs to determine the technical feasibility. Thereafter, the short-term clinical feasibility was monitored clinically in two dogs by gastrointestinal X-ray series at postoperative day 4 and by relaparatomy postoperative day 10.

Results: It was technically feasible to lengthen the intestinal segment from 10 cm to 20 cm and tailoring it from 3 cm to 1.7 cm in diameter, while leaving the intestinal mucosal layer intact. The postoperative course was uneventful for both dogs. The gastrointestinal X-ray series showed an inconspicuous intestinal transit time without any signs of stricture, perforation or leakage. In the relaparotomy the initially achieved lengthening and tailoring extents were preserved and the operated intestinal segment was well perfused with no early signs of necrosis, stenosis or leakage.

Conclusion: Leaving the mucosal layer intact during SILT is technically and clinically feasible in the short-term in a large animal model. Further studies are needed to fully assess the impact of this technical modification on the long-term outcome of larger series.