gms | German Medical Science

86. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

13.05. - 16.05.2015, Berlin

Nuances in component dorsal hump reduction – a cadaveric study focussing on the relationship of the upper lateral cartilages to the rhinion

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Haneen Sadick - Universitäts-HNO-Klinik Mannheim, Mannheim
  • Holger G. Gassner - Universitäts-HNO-Klinik Regensburg, Regensburg

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 86. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Berlin, 13.-16.05.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. Doc15hnod561

doi: 10.3205/15hnod561, urn:nbn:de:0183-15hnod5613

Veröffentlicht: 26. März 2015

© 2015 Sadick et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen. Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden. Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/.


Gliederung

Text

Introduction: Traditional hump reduction has been based on “en bloc resection“ of the dorsal hump as an osseo-cartilaginous unit. This includes the resection of the keystone area with the risk of a consecutive collapse and inferior-medial positioning of the remaining upper lateral cartilages (ULCs). If not addressed properly, the consequence would be an inverted-V-deformity and narrowing of the middle vault. Over the past few years, component dorsal hump reduction has become more popular. It allows a step-wise approach in reducing the nasal dorsum with enhanced preservation of the keystone-area.

Method: In a cadaveric study, the authors analyzed the transition of the ULCs during component hump reduction. The cephalic extension beneath the nasal bones was modified and measured.

Results: When the ULCs are released anteriorly from their attachments to the nasal bones at the keystone area and dissected from under the nasal bone, they can be maintained in their integrity during hump reduction.

Conclusions: This manoeuver can allow preservation of the cartilaginous components of the ULCs beyond the keystone area with the potential for a smoother transition line in the keystone are and a straighter aesthetic dorsal profile.

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