gms | German Medical Science

86. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

13.05. - 16.05.2015, Berlin

The use of Omalizumab in the treatment of nasal polyps

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Anna Yakinthou - Praxis, Thessaloniki, Griechenland
  • Drosos Tsavlis - Praxis, Thessaloniki, Griechenland
  • Ioannis Megas - Praxis, Thessaloniki, Griechenland

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 86. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Berlin, 13.-16.05.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. Doc15hnod082

doi: 10.3205/15hnod082, urn:nbn:de:0183-15hnod0827

Veröffentlicht: 26. März 2015

© 2015 Yakinthou et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen. Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden. Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/.


Gliederung

Text

It is often that patients with nasal polyps may suffer from asthma. Both, nasal polyps and asthma, share the same features, inflammation, eosinophilia and local IgE formation. Omalizumab, as an anti-IgE mAb, is proven to be effective in treating allergic asthma. Could be, also, a treatment in nasal polyps.

Our target is to investigate the clinical efficacy of omalizumab in nasal polyps.

We have 7 patients with massive polyposis and asthma. Omalizumab was given at 2-or 4-week intervals, based on patient's body weight and IgE levels. After 16 weeks, we had an endoscopical reduction in nasal polyps, an improvement in spirometry, a reduction of nasal corticosteroids use and an improvement in the quality of life.

Omalizumab is effective in the symptoms of nasal congestion, anterior rhinorrhea, loss of smell, wheezing and dyspnea. This could be due to the local IgE formation in nose and lungs.

Der Erstautor gibt keinen Interessenkonflikt an.