gms | German Medical Science

50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds)
12. Jahrestagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie (dae)

Deutsche Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie
Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie

12. bis 15.09.2005, Freiburg im Breisgau

Short screening scales for psychological distress: properties of the K6 and K10 screening scales in community surveys

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • Norbert Schmitz - Douglas Hospital Research Centre, McGill University, Montreal, QC, Canada
  • A. Lesage - University of Montreal, Montreal, QC, Canada

Deutsche Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie. Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie. 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds), 12. Jahrestagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie. Freiburg im Breisgau, 12.-15.09.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05gmds519

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/gmds2005/05gmds021.shtml

Veröffentlicht: 8. September 2005

© 2005 Schmitz et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Brief screening instruments for mental disorders are widely used in clinical practice and epidemiological research. These self-report measures have the advantage of being inexpensive and easy to administer. Two new screening scales for psychological distress, the K10 and K6, have recently been developed. The 10-question and six-question scales were constructed from a reduced set of questions based on Item Response Theory models and were validated in a two-stage clinical reappraisal survey.

The development of the K6 and K10 scales and their potential uses will be discussed using data from a recent Canadian health survey (CCHS 1.2, n=36,984). Performance of the screening scales in detecting DSM-IV mood and anxiety disorders was assessed by calculating the areas under receiver operating characteristic curves (AUCs). Stratum-Specific Likelihood Ratios (SSLRs) were computed to help produce individual-level predicted probabilities of being a case from screening scale scores in other samples.

Both scales had consistent psychometric properties across major sociodemographic subsamples and both scales were suitable to assess mood and anxiety disorders in the population (K10 AUC: 0.88, 95%CI: 0.85-0.91; K6 AUC: 0.85, 95% CI: 0.81-0.88).

The brevity, strong psychometric properties, and ability to identify mental disorders make the K10 and K6 attractive for use in general-purpose health surveys.