gms | German Medical Science

Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie
71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie, 93. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie und 48. Tagung des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie und Unfallchirurgie

24. - 27.10.2007, Berlin

Acute traumatic injury of the thoracic aorta: The endovascular approach

Meeting Abstract

  • M. Gawenda - Klinikum der Universität zu Köln, Schwerpunkt für Gefäßchirurgie, Köln, Germany
  • A. Jubel - Klinikum der Universität zu Köln, Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Köln, Germany
  • M. Aleksic - Klinikum der Universität zu Köln, Schwerpunkt für Gefäßchirurgie, Köln, Germany
  • J. Heckenkamp - Klinikum der Universität zu Köln, Schwerpunkt für Gefäßchirurgie, Köln, Germany
  • V. Reichert - Klinikum der Universität zu Köln, Schwerpunkt für Gefäßchirurgie, Köln, Germany
  • J. Brunkwall - Klinikum der Universität zu Köln, Schwerpunkt für Gefäßchirurgie, Köln, Germany

Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie. 71. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie, 93. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie, 48. Tagung des Berufsverbandes der Fachärzte für Orthopädie. Berlin, 24.-27.10.2007. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2007. DocW17-57

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dkou2007/07dkou435.shtml

Veröffentlicht: 9. Oktober 2007

© 2007 Gawenda et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objectives: The presented study reveals the single centre experiences with the minimally invasive endovascular repair for acute traumatic thoracic aortic lesions in the care of multitrauma patients.

Methods: We reviewed 11 patients with acute traumatic thoracic aortic lesions treated with a thoracic aortic stent graft between April 2001 and December 2006. The prospective colleted data included age, sex, injury severity score, type of endovascular graft, endovascular operation time, length of stay, length of stay in the intensive care unit, and mortality. Follow-up data consisted of contrast-enhanced spiral computed tomography at regular intervals.

Results: All patients (m:f=6=5; median age, 46 years; interquartile range [IQR], 29-68.5 years) suffered severe traumatic injury, the median Injury Severity Score was 39.5 (IQR 37.3-43). All endovascular procedures were technically successful, and the median operating time for the endovascular procedure was 90 minutes (IQR, 65-120 minutes). The overall hospital mortality was 20% (n=2), and all deaths were unrelated to the aortic rupture or stent placement. No incidence of paraplegia was present. No intervention-related mortality occurred during a median follow-up of 14.7 months (IQR, 9.7-55.8 months).

Conclusions: The endovascular approach to acute traumatic thoracic aortic lesions is feasible, safe, and effective in multitrauma patients. The low endovascular therapy related morbidity and mortality in the postoperative period is encouraging. The results seem to be favourable to those published of open emergency repair.