gms | German Medical Science

132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie

28.04. - 01.05.2015, München

Predictive value of early postoperative MELD scores on patient and graft survival after liver transplantation

Meeting Abstract

  • Andrej Khandoga - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Emil Iskandarov - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Markus Rentsch - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Martin Angele - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Karl-Walter Jauch - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Jens Werner - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland
  • Markus Guba - Klinikum der Universität München, Klinik für Allgemeine, Viszeral-, Transplantations-, Gefäß- und Thoraxchirurgie, München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. München, 28.04.-01.05.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. Doc15dgch317

doi: 10.3205/15dgch317, urn:nbn:de:0183-15dgch3171

Published: April 24, 2015

© 2015 Khandoga et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. See license information at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Outline

Text

Introduction: Early allograft dysfunction after liver transplantation is not well defined. The aim of this study was to evaluate predictive value of early postoperative MELD scores on 3- and 12-months survival.

Material and methods: In this single center retrospective study, 362 consecutive patients after liver transplantation were included. MELD scores at 7, 14, and 21 postoperative days (POD) were calculated from primary lab values.

Results: About 90% of patients survived 3 months and 85% one year after transplantation. The graft survival rate was 90% after 3 months and 86% after one year. The MELD scores were on POD-7 21±7 and 18±8 (dead vs. alive patients, respectively), on POD-14: 20±8 vs. 15±7, at POD-21: 19±8 vs. 15±7 As shown by ROC analysis, the best cutoff of MELD score predicting the one-year patient survival was on POD-14 (17 for one-year survival and 19 for 3 months-survival, p<0.001). For the graft survival, the optimal cutoff was on POD-7: 29 for the one year and 27 for 3-moths-survival (p<0.001).

Conclusion: In conclusion, MELD scores early after liver transplantation are predictive for 3 and 12 months outcome. The postoperative MELD score on POD-14 is a good predictor for the patient survival and on POD-7 for the graft survival after liver transplantation.