gms | German Medical Science

132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie

28.04. - 01.05.2015, München

Impact of abdominal follow-up sonography in trauma patients without abdominal parenchymal organ lesion or free fluid in whole body computer tomography

Meeting Abstract

  • Andreas Hecker - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Allgemein-, Viszeral-, Thorax-, Kinder- und Transplantationschirurgie, Gießen, Deutschland
  • Emmanuel Schneck - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Gießen, Deutschland
  • Christian Koch - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Gießen, Deutschland
  • Christian Heiß - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Unfallchirurgie, Gießen, Deutschland
  • Mara Borgards - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Gießen, Deutschland
  • Enrique Alejandre-Lafont - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Radiologie, Gießen, Deutschland
  • Christian Schneider - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Radiologie, Gießen, Deutschland
  • Rainer Röhrig - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Gießen, Deutschland
  • Gabriele Krombach - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Radiologie, Gießen, Deutschland
  • Markus A. Weigand - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Anästhesie, Intensivmedizin und Schmerztherapie, Gießen, Deutschland
  • Fritz Roller - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Radiologie, Gießen, Deutschland
  • Winfried Padberg - Universitätsklinikum Gießen, Klinik für Allgemein-, Viszeral-, Thorax-, Kinder- und Transplantationschirurgie, Gießen, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 132. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. München, 28.04.-01.05.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. Doc15dgch137

doi: 10.3205/15dgch137, urn:nbn:de:0183-15dgch1371

Published: April 24, 2015

© 2015 Hecker et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. See license information at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Outline

Text

Introduction: Patients suffering from severe blunt abdominal trauma are challenging because of their concordant need for accurate diagnostic imaging and fast therapeutic actions. Whole body computer tomography (WBCT) represents the gold standard in the trauma room diagnostic setting. The aim of our study was to investigate the impact and therapy relevance of abdominal follow-up sonography (AFS) as a part of the tertiary trauma survey (TTS) in patients without abdominal parenchymal organ lesions or free abdominal fluid in initial performed WBCT.

Material and methods: In this retrospective analysis between January 2008 and December 2012, all adult patients without abdominal parenchymal organ lesions or free intraabdominal fluid in initial performed WBCT, who received AFS within 24 hours after trauma, were included.

Results: 316 patients (28%) were analysed (ISS 10±8) according to the inclusion criteria. Overall, only small amounts of free intraabdominal fluid were detected in AFS in 3 patients (0.9%); all remained without any therapeutic consequences. None of the patients died due to intraabdominal bleeding.

Conclusion: AFS as part of the TTS did not show additional benefits and had no impact on further treatment in patients without abdominal parenchymal organ lesions or free intraabdominal fluid in initial performed WBCT. We conclude that AFS is not routinely required but should be performed if clinical or laboratory indicated because of its fast and less invasive character.