gms | German Medical Science

76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

04.05. - 08.05.2005, Erfurt

Intralabyrinthine schwannomas causing hearing loss

Meeting Abstract

  • corresponding author Arne Fabricius - Universitätsklinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle/Saale
  • Stephan Knipping - Universitätsklinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle/Saale
  • Sabrina Kösling - Universitätsklinik und Poliklinik für Diagnostische Radiologie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle/Saale
  • Marc Bloching - Universitätsklinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle/Saale

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.. Erfurt, 04.-08.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05hno502

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hno2005/05hno125.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2005

© 2005 Fabricius et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

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Summary: Inner ear extension of schwannomas is an extremely rare finding, which can cause hearing loss, Tinnitus and Vertigo.

We report on a patient, who introduced itself with a progressive hearing reduction, as well as Tinnitus on the right ear. Under the rheologic infusion therapy with cortison accomplished in another place there was no improvement of the hearing.

In the audiogram we find a complete hearing loss of the side concerned, the vestibulogramm impressed a complete loss of the rightside labyrinth. In the MRI a structure appeared in ranges of the basal cochlea with clearly enhancement. From the MRI aspect it is concerned to be a intracochlear schwannoma. As a differential diagnosis a chronically granulating inflammation is also possible. We decided for half-year control clinically and via MRI; these resulted in so far no further growth of the structure.

Conclusion: Intralabyrinthine schwannomas are rare tumors that mimic the clinical features of many other neurotologic conditions. A precise imaging via MRI is required to detect these tumors. Surgical treatment indicated for specific indications and will be needed in the minority of patients with this disorder. Observation is an appropriate option for patients who have serviceable hearing.