gms | German Medical Science

76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

04.05. - 08.05.2005, Erfurt

Hearing loss caused by bilateral metastases in the internal auditory canal

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Martina Weber - Univ.-HNO-Klinik Würzburg
  • Matthias Scheich - Univ.-HNO-Klinik Würzburg
  • Florian Hoppe - HNO-Klinik Oldenburg, Oldenburg
  • Alessandro Relic - Univ.-HNO-Klinik Würzburg

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.. Erfurt, 04.-08.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05hno586

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hno2005/05hno077.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2005

© 2005 Weber et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

A 50 year old woman with a 2 month history of hearing loss on the right side was referred to our outpatient-clinic. In course of the diagnostic investigations a MR imaging of the head was performed. The scan showed bilateral masses in the internal auditory canal. As there were no other indications for neurofibromatosis type II but a history of ovarian cancer, the cerebrospinal canal was punctured. The histology showed cancer cells. The patient was referred to the department of obstetrics for further staging and therapy. In course of the staging examinations the patient developed a facial palsy on the right side and hearing loss on the left side. A new MRI showed a tumor progression on both sides. As no other tumors were detected elsewhere an intrathecal therapy with Methotrexat has been started by the Neurooncologist and radiotherapy is planned.

There are reports of bilateral metastases of the internal auditory canal from different entities. Histological examination in this site of manifestation is difficult and a radiological differentiation of these tumors not possible. Therapeutic aim is controlling growth of the process to preserve hearing and protect from a facial palsy. An early diagnosis is therefore important to conserve quality of life.