gms | German Medical Science

76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

04.05. - 08.05.2005, Erfurt

Granular cell tumor (Abrikossoff tumor) of the solid palatum

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Serkan Sertel - HNO-Uni-Klinik, Heidelberg
  • Florian Heimlich - HNO-Praxis, Rohrbacher Str., Heidelberg
  • C. Flechtenmacher - Pathologie, Heidelberg

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.. Erfurt, 04.-08.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05hno217

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hno2005/05hno047.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2005

© 2005 Sertel et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

The granular cell tumor, that was first described by Abrikossof in 1926, is a rare benign tumor of neuronal histiogenesis. Nevertheless cases of malignant granular cell tumor occur in less than 2% of reported cases. Any location of the body can be affected. In the head and neck area the esophagus, the tongue and the larynx are by far the most common location. In a newborn the granular cell tumor appears as epulis connatalis on the maxillary and mandibular gingiva. Granular cell tumors appear in a range of patients from children to the elderly, with the mean usually in middle adult life.

In this case we describe a never reported granular cell tumor of the solid palatum. Microscopically the tumor is specified as indistinct benign, placed subepithelial. The tumor cells show uncertain cell boarders and an ample amount of granular eosinophil cytoplasma.

Granular cell tumors are surgically excised. A rhabdomyosarkoma and a squamous cell carcinoma must be excluded. On the basis of the rare malignant transformation we prefer a continuous follow up of the patient.