gms | German Medical Science

102. Jahrestagung der DOG

Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.

23. bis 26.09.2004, Berlin

Subretinal fibrosis-mimicking chorioretinal anastomosis following photodynamic therapy

Meeting Abstract

  • corresponding author D. Ottenberg - Augenklinik, Campus Benjamin Franklin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin
  • J. Wachtlin - Augenklinik, Campus Benjamin Franklin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin
  • H. Heimann - Augenklinik, Campus Benjamin Franklin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin
  • M. H. Foerster - Augenklinik, Campus Benjamin Franklin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin

Evidenzbasierte Medizin - Anspruch und Wirklichkeit. 102. Jahrestagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft. Berlin, 23.-26.09.2004. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2004. Doc04dogFR.03.09

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dog2004/04dog185.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2004

© 2004 Ottenberg et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective

To report a case of subretinal fibrosis-mimicking a chorioretinal anastomosis following photodynamic therapy (PDT) of an idiopathic choroidal neovascularization (CNV).

Methods

We report a case of a 25-year-old woman who developed a subfoveal idiopathic CNV following pregnancy. After two PDT-treatments, the subretinal fibrosis increased and a chorioretinal anastomosis was diagnosed. The visual acuity decreased to 20/100 and fluoresceine angiography revealed persistent activity. A vitrectomy with excision of the CNV was performed.

Results

Intraoperatively, a subretinal fibrosis presented with synechiae and traction to retinal vessels with the temporal upper vein being pulled into the choroid. One year after surgery, the visual acuity was 20/25 with a stable fixation despite a central retinal pigment epithelium defect and surrounding visual field defect and without any signs of recurrence.

Conclusions

A chorioretinal anastomosis can have clinical and angiographic aspects similar to a subretinal fibrosis. This has to be taken into consideration in the differential diagnosis of suspected chorioretinal anastomosis.