gms | German Medical Science

27. Deutscher Krebskongress

Deutsche Krebsgesellschaft e. V.

22. - 26.03.2006, Berlin

Cancer metastases in the spleen

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author presenting/speaker Jörg Sauer - HELIOS Kliniken Schwerin, Deutschland
  • Klaus Dommisch - HELIOS Kliniken Schwerin, Schwerin
  • Karin Sobolewski - HELIOS Kliniken Schwerin

27. Deutscher Krebskongress. Berlin, 22.-26.03.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocPO412

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dkk2006/06dkk522.shtml

Veröffentlicht: 20. März 2006

© 2006 Sauer et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Introduction: Metastasis in the spleen is rare and a sign of expanded cancer disease. But it is unclear how often metastasis of an epithelial cancer arise in the spleen.

Material and method: We evaluated the documentation of the “Tumorcenter Schwerin” up to 31.12.2004 to receive the frequency of epithelial metastases in the spleen.

Results: 21 % of all 23.515 patients developed a metastasis. Only 83 patients (0.35 %) developed metastases in the spleen. The most frequent spleen-spreading cancer were endometrial cancer (4.35 %) followed by cancer of parotis (2.33 %) and anal cancer (2.08 %). 3 metastases occurred as a manifestation of a CUP-syndrome. Only 2 further patients developed an exclusively metastasis in the spleen (cancer of stomach and esophagus).

Conclusions: Epithelial cancer spread very rarely into the spleen. Only 5 patients of more than 23.000 tumor patients developed a solitaire metastasis in the spleen. In all other patients synchronous or metachronous metastases had arisen. The detection of a splenic tumor should lead to a histological clarifying of the lesion.