gms | German Medical Science

27. Deutscher Krebskongress

Deutsche Krebsgesellschaft e. V.

22. - 26.03.2006, Berlin

First line therapy of metastatic colon cancer with 5-FU, folinic acid and bevacizumab in chronic renal failure: Complete remission in a patient with advanced colon cancer undergoing hemodialysis

Meeting Abstract

  • corresponding author presenting/speaker Christina Jochims - Klinische Onkologie am Nationalen Centrum für Tumorerkrankungen, Heidelberg, Deutschland
  • Axel Ring - Innere Medizin, Abteilung IV, Heidelberg
  • Wolfgang Stremmel - Innere Medizin, Abteilung IV, Heidelberg
  • Dirk Jäger - Klinische Onkologie am Nationalen Centrum für Tumorerkrankungen, Heidelberg
  • Thomas Herrmann - Klinische Onkologie am Nationalen Centrum für Tumorerkrankungen, Heidelberg

27. Deutscher Krebskongress. Berlin, 22.-26.03.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocPE234

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dkk2006/06dkk344.shtml

Veröffentlicht: 20. März 2006

© 2006 Jochims et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

So far, little is known about the efficiency and toxicity of chemotherapy in patients with metastatic colorectal cancer undergoing hemodialysis due to chronic renal failure. The monoclonal antibody bevacizumab (Avastin™) directed against the vascular endothelial growth factor significantly improves the outcome of patients with metastatic colorectal cancer when combined with 5-FU / FA in first line therapy without enlarging chemotherapy associated adverse effects. We present a case of a 79-year-old patient undergoing hemodialysis, who was diagnosed with a peritoneal metastasis four years after diagnosis of colon cancer. The patient was treated with chemotherapy according to the MAYO protocol (5-FU / FA bolus protocol) in combination with bevacizumab. After 6 cycles of 5-FU / FA and 12 administrations of bevacizumab, complete remission was achieved. The treatment was well tolerated, no side effects >WHO grade II occured. In conclusion, chemotherapy with 5-FU / FA according to the MAYO protocol in combination with bevacizumab is effective and safe in patients with chronic renal failure undergoing hemodialysis.