gms | German Medical Science

64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

26. - 29. Mai 2013, Düsseldorf

Long-term follow-up of cortical language sites by navigated transcranial magnetic stimulation compared to repeated awake craniotomy

Meeting Abstract

  • Sandro M. Krieg - Neurochirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany
  • Nico Sollmann - Neurochirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany
  • Theresa Hauck - Neurochirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany
  • Bernhard Meyer - Neurochirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany
  • Florian Ringel - Neurochirurgische Klinik, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC). Düsseldorf, 26.-29.05.2013. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2013. DocDI.05.02

doi: 10.3205/13dgnc195, urn:nbn:de:0183-13dgnc1955

Veröffentlicht: 21. Mai 2013

© 2013 Krieg et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: Repetitive navigated transcranial magnetic stimulation (rTMS) is increasingly used for mapping of human language areas. In order to increase its clinical impact, the evaluation of cortical plasticity in terms of language function seems to be a key application.

Method: Three patients with left-sided opercular glioblastoma multiforme (GBM) underwent rTMS language mapping and language mapping by awake surgery for resection of the initial and 7–11 months later for recurrent GBM. Results of rTMS and intraoperative mapping were compared using the cortical parcellation system (CPS).

Results: Left-sided language dominance and induction of clear speech errors were provoked during rTMS and during awake surgery. Consistency of the results of both methods was present in all cases and the plastic changes over time were present in one case.

Conclusions: This small series shows for the first time that language plasticity can be revealed by preoperative rTMS with an object naming task, even in recurrent gliomas.