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59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
3. Joint Meeting mit der Italienischen Gesellschaft für Neurochirurgie (SINch)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

01. - 04.06.2008, Würzburg

Prospective evaluation of perioperative quality of life in vestibular schwannoma patients

Prospektive Evaluation der perioperativen Lebensqualität bei Vestibularisschwannom-Patienten

Meeting Abstract

  • corresponding author A. Gharabaghi - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • M. Brodbeck - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • S. Safavi-Abbasi - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • G. Feigl - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • M. Samii - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen
  • M. Tatagiba - Universitätsklinik für Neurochirurgie, Klinikum der Eberhard-Karls-Universität, Tübingen

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Società Italiana di Neurochirurgia. 59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), 3. Joint Meeting mit der Italienischen Gesellschaft für Neurochirurgie (SINch). Würzburg, 01.-04.06.2008. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2008. DocP 111

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2008/08dgnc379.shtml

Veröffentlicht: 30. Mai 2008

© 2008 Gharabaghi et al.
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Gliederung

Text

Objective: The aim of this study was to measure prospectively patients' experience of quality of life (QoL), before and after vestibular schwannoma (VS) resection.

Methods: Eighty-nine patients completed the preoperative questionnaires 1 to 2 days prior to their surgery, and a postoperative set 1 to 2 weeks thereafter. Instruments included the two forms of the Glasgow Health Scales. The Glasgow Health Status Inventory (GHSI) was administered preoperatively and the Glasgow Benefit Inventory (GBI) was administered postoperatively. Patients also provided information about VS-related symptoms they were experiencing.

Results: Preoperatively, most patients reported either no change or a negative benefit in General QOL change due to the VS. Regarding preoperative Social QOL, 55% experienced no change and 29% experienced a positive benefit. Postoperatively, results from the General QOL measure revealed that 50% of the patients experienced a positive benefit. The only VS-associated symptom found to show a statistically significant relationship with QOL was a postoperative change in hearing in which most patients experienced a negative benefit.

Conclusions: The current work supports the utility of before and after comparisons of standardized measures of QOL in VS surgery.