gms | German Medical Science

57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

11. bis 14.05.2006, Essen

Microsurgical transforaminal lumbar interbody fusion (TLIF) with transpedicular stabilisation – a less invasive technique

Mikrochirurgische transforaminale lumbale intercorporelle Fusion (TLIF) mit transpedikulärer Stabilisation – eine wenig invasive Technik

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author U. Vieweg - Zentrum für Wirbelsäulenstabilisationen, Klinik für Neurochirurgie, Leopoldina Krankenhaus, Schweinfurt

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Japanische Gesellschaft für Neurochirurgie. 57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Essen, 11.-14.05.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocSA.04.08

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2006/06dgnc111.shtml

Veröffentlicht: 8. Mai 2006

© 2006 Vieweg.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

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Objective: Prospective analysis of microsurgical transforaminal lumbar interbody fusion (TLIF) with transpedicular stabilisation for degenerative disorders of the lumbar spine.

Methods: Within 16 months,150 consecutive patients with degenerative disorders of the lumbar spine (spondylolishesis Meyerding I-II° n=105 , failed back surgery n=35, kyphoscoliosis n=10 ) average age: 67 (52-88) years, were operated using an internal fixator (S4 Spinal System, B.Braun-Aesculap) and a banana-shaped TLIF- device (Travios, Synthes). The operative time, the blood loss and the complications were analysed. Improvements (preoperative to last follow-up) in average, Visual Analogue Pain Scale (VAS) and Oswestry Disability Index (ODI) were documented.

Results: Operative time averaged 125 minutes. Estimated blood loss per segment 300 ml. Surgical complication rate 8% (instrumentation failures: n=2; wound infection n=2, seroma n=3, haematoma n=1, neurological detoriation n=3, instability n=1). Other complications (urinary tract infaction, pneumonia etc.) 10%. Mean follow-up 7 (3-16) months, VAS: 8,2 to 3,7; ODI: 65 to 38. At last follow-up, all patients had no instablity in the fused segments, but three an instability in the adjacent segment.

Conclusions: Based on the short operation time, the less blood loss and the relatively good clinical results in relation to the patient population, the microsurgical TLIF with a transpedicular stabilisation is a less invasive technique.