gms | German Medical Science

57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

11. bis 14.05.2006, Essen

Endoscopic Third Ventriculostomy (ETV) in infants under one year of age: A German multicenter study

Endoskopische Third Ventrikulostomie (ETV) bei Kindern im ersten Lebensjahr (Deutsche Multizenterstudie)

Meeting Abstract

  • corresponding author M.J. Fritsch - Klinik für Neurochirurgie Kiel
  • U. Kehler - Klinik für Neurochirurgie Hamburg
  • A. Joedicke - Klinik für Neurochirurgie Gießen
  • J. Boschert - Klinik für Neurochirurgie Mannheim
  • W. Wagner - Klinik für Neurochirurgie Mainz

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Japanische Gesellschaft für Neurochirurgie. 57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Essen, 11.-14.05.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocFR.12.01

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2006/06dgnc078.shtml

Veröffentlicht: 8. Mai 2006

© 2006 Fritsch et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: Controversy exists, if there is an indication for ETV in infants. The question remains if age or rather aetiology influences outcome.

Methods: In a multicenter retrospective analysis we evaluated the outcome of 78 infants (44 male, 34 female) who had undergone ETV. Follow-up was 48 months (12 – 89). Age at the time of surgery was 1-354 days (mean 119 d). Patients were evaluated regarding the influence of age and aetiology on the success or failure of the procedure.

Results: Patients with isolated idiopathic Aqueductal Stenosis (AS) had a success rate of 59% at 1 year follow-up. Patients with all other aetiologies (intraventricular haemorrhage, meningitis, MMC) did not demonstrate long lasting sufficiency of ETV. The success rate of ETV increased with age.

Conclusions: Aetiology and age seem to influence the long-term sufficiency of ETV in infants under one year of age. However, the only patient group that clearly benefits from the procedure are patients with isolated idiopathic AS.