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56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
3èmes journées françaises de Neurochirurgie (SFNC)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie e. V.
Société Française de Neurochirurgie

07. bis 11.05.2005, Strasbourg

Simple decompression or stabilized subcutaneous transposition for cubital tunnel syndrome

Einfache Dekompression oder Vorverlagerung beim Kubitaltunnelsyndrom

Meeting Abstract

  • corresponding author A. Nabhan - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum des Saarlandes
  • F. Ahlhelm - Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Neuroradiologie der Radiologischen Klinik, Universitätsklinikum des Saarlandes
  • J. Kelm - Orthopädische Klinik des Universitätsklinikums des Saarlandes
  • K. Schwerdtfeger - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum des Saarlandes
  • W. Reith - Abteilung für Diagnostische und Interventionelle Neuroradiologie der Radiologischen Klinik, Universitätsklinikum des Saarlandes
  • W. I. Steudel - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum des Saarlandes

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Société Française de Neurochirurgie. 56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), 3èmes journées françaises de Neurochirurgie (SFNC). Strasbourg, 07.-11.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. DocP218

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2005/05dgnc0486.shtml

Veröffentlicht: 4. Mai 2005

© 2005 Nabhan et al.
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Gliederung

Text

Objective

The aim of this prospective study was to compare the outcomes after simple decompression of the ulnar nerve and decompression combined with anterior subcutaneous transposition.

Methods

This study included 66 patients suffering from pain and/either neurological deficits with clinically and electrographically proven cubital tunnel syndrome. 32 patients underwent nerve decompression without transposition, whereas 34 underwent anterior subcutaneous transposition of the nerve. Follow-up examinations evaluating motor and sensory changes as well as motor nerve conduction velocity were performed three months and nine months postoperatively. This study was approved by the local ethicsl committee of Saarland.

Results

Irrespective of operative procedures, clinical symptoms such as pain, motor palsy and sensory deficits significantly improved in both groups postoperatively. Regarding motor and sensory improvements as well as motor nerve conduction velocity, there was no significant difference between patients operated with simple decompression only and patients with additional subcutaneous transposition of the ulnar nerve.

Conclusions

This prospective randomised study shows that the less invasive treatment i.e. simple decompression seems to yield the same results as decompression combined with anterior transposition especially in those cases of recurrent cubital tunnel syndrome.