gms | German Medical Science

56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
3èmes journées françaises de Neurochirurgie (SFNC)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie e. V.
Société Française de Neurochirurgie

07. bis 11.05.2005, Strasbourg

Radiosurgery for nonfunctioning pituitary adenomas

Radiochirurgische Behandlung von hormoninaktiven Hypophysenadenomen

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author A. Muacevic - Deutsches Gamma Knife Zentrum, München
  • E. Uhl - Neurochirurgische Klinik, Ludwig-Maximilians-Universität, München
  • B. Wowra - Deutsches Gamma Knife Zentrum, München

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Société Française de Neurochirurgie. 56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), 3èmes journées françaises de Neurochirurgie (SFNC). Strasbourg, 07.-11.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc09.05.-07.06

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2005/05dgnc0025.shtml

Veröffentlicht: 4. Mai 2005

© 2005 Muacevic et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective

The efficacy of gamma knife radiosurgery(GKS) for residual nonfunctioning pituitary adenomas (NPAs) is assessed.

Methods

60 patients with NPA were treated by GKS. Complete neurological and endocrinological follow-up information was available for 51 patients. Follow-up examinations included stereotactic magnetic resonance imaging for sequential measurements of the NPA volume.

Results

The median dose to the tumor margin was 16.5 Gy (range 11–20 Gy). The mean prescription isodose was 50% (range 45–75%). All patients underwent surgery for NPA before GKS. Fractionated radiotherapy was not applied. Median follow-up after GKS was 21,7 months. The actuarial recurrence-free survival was 95% after three years with respect to a single GKS and 100% for patients who underwent repeated GKS. No neurological side effects were detected. Two patients developed new partial pituitary insufficiency after radiosurgery.

Conclusions

Postoperative GKS for residual or recurrent small fragments of NPAs is an effective and safe treatment option. The follow-up examination for NPAs should include tumor volumetric analysis.