14. Grazer Konferenz – Qualität der Lehre: New Horizons in Teaching and Learning
22. - 24.04.2010, Wien, Österreich
Abstracts
Welcome/Begrüßung
(10grako1)
[Volltext]
New Horizons in Teaching and Learning - An overview of the 14th Graz Conference on medical education
März R[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako2)
[Volltext]
Using problems to achieve transfer of learning
Norman G[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako3)
[Volltext]
Good teachers are made not born: how to set up an effective faculty development program
Fulton W[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako4)
[Volltext]
Teaching and learning in the clinical environment. A student-lead workshop
Murt A[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako5)
[Volltext]
How to use PBL to encourage basic science learning
Taylor D[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako6)
[Volltext]
Strategies for incorporating complementary and integrative medicine in the medical curriculum
Haramati A[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako7)
[Volltext]
"Web Ambulance Emergency": A practical approach to implement web based case discussions in large groups of participants
Pokieser P[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako8)
[Volltext]
Measuring education? Critical reflections on an outcome oriented Teaching & Learning Strategy
Vettori O[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako9)
[Volltext]
Can you hear me now? - Activating the physiology learning experience using team projects and webconferencing
Wasser J[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(10grako10)
[Volltext]
Guided tour of the department of history of medicine including its collection of anatomical and obstetric wax models
Horn S[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako11)
[Volltext]
Understanding how we learn, implications for how we teach
Norman G[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako12)
[Volltext]
Why integrative medicine is essential for medical education
Haramati A[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako14)
[Volltext]
Karriere durch Lehre? - Universities in the US: Excellence defined by learning outcomes
Fulton W[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako15)
[Volltext]
Karriere durch Lehre? - The British Perspective: Recognition and Reward
Taylor D[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako16)
[Volltext]
Telelearning in an undergraduate curriculum
Kainberger F, Kampf F, Praschinger A, Pokieser P, Schreiner W[Volltext]
Lecture/Vortrag
(10grako17)
[Volltext]
The MEDINE 2: Thematic network in medical education in europe
März R[Volltext]
Poster
(10grako18)
[Volltext]
Implementierung von Genderaspekten in medizinische Curricula
Fandler M, Habersack M[Volltext]
Poster
(10grako19)
[Volltext]
Am Anfang war das Wort - über die Qualität schriftlicher Lernunterlagen
Gabriel S, Punter J, Schmidts M[Volltext]
Poster
(10grako20)
[Volltext]
"Teach the Teacher" Pilotprojekt an der HNO-Universitätsklinik Wien
Grasl MC, Lischka M[Volltext]
Poster
(10grako21)
[Volltext]
Students' opinions on gender-specific medicine in their medical education: A survey at the medical university of vienna
Harreiter J, Wiener J, Plass H[Volltext]
Poster
(10grako22)
[Volltext]
Hands on Übungen am Kunststoffkiefer - der Einstieg in die Implantologie
Heschl A, Clar V, Wegscheider WA, Lorenzoni M[Volltext]
Poster
(10grako23)
[Volltext]
Die Bedeutung der Lernorientierung für die Prüfungsleistung in Humanmedizin an der Medizinischen Universität Wien (MUW): Sind spezifische Lernertypen bevorzugt bzw. benachteiligt?
Himmelbauer M[Volltext]
Poster
(10grako24)
[Volltext]
Mentoring-Programm für Studierende an der MUW: Konzeption und Implementierung eines Pilotprojekts
Hofhansl A, Horn W, Luger A, Zlabinger G, Rieder A[Volltext]
Poster
(10grako25)
[Volltext]
Lernen im Gespräch - Formale interprofessionelle Kommunikation in der sozialen Organisation Krankenhaus
Hubmer M, Prandl EM, Malliga D, Keeling I, Fruhwirth J[Volltext]
Poster
(10grako26)
[Volltext]
Soziale, kommunikative und ethische Kompetenzen im Medizinstudium
Kapocsi E, Barabás K, Sárközy V[Volltext]
Poster
(10grako27)
[Volltext]
Ärztinnenausbildung - Ein historischer Überblick
Keeling I, Malliga D, Prandl E, Tscheliessnigg KH[Volltext]
Poster
(10grako28)
[Volltext]
Ärztin und/oder wissenschaftliche Mitarbeiterin?
Keeling I, Tscheliessnigg KH[Volltext]
Poster
(10grako29)
[Volltext]
Chirurgie und OSKE - ein Widerspruch?
Kniepeiss D, Wagner D, Manhal S, Tscheliessnigg KH, Iberer F[Volltext]
Poster
(10grako30)
[Volltext]
The internal standarts assurance of the educational process in the Ternopil State Medical University
Kovalchuk LY, Lisnychuk N, Sakharova I, Oleshchuk O[Volltext]
Poster
(10grako31)
[Volltext]
Using visual arts to improve diagnostic skills - a brief review of the literature
Linder MD, Miggitsch EM, Trapp M, Richtig E, Egger JW[Volltext]
Poster
(10grako32)
[Volltext]
Reformulierung des ärztlichen Rollenbildes in der medizinischen Aus- und Weiterbildung
Luschin G, Habersack M[Volltext]
Poster
(10grako33)
[Volltext]
Die Lehre der Medizin in der griechisch-römischen Antike - Inspiration für das Curriculum Humanmedizin des 21. Jahrhunderts?
Malliga D, Keeling I, Prandl E, Kresse A, Hubmer M, Tscheliessnigg KH[Volltext]
Poster
(10grako34)
[Volltext]
Teaching biopsychosocial multidimensional simultaneous diagnosis and therapy at the Medical University of Graz
Miggitsch EM, Linder MD, Trapp M, Rohrer PM, Wurst L, Egger JW[Volltext]
Poster
(10grako35)
[Volltext]
The integration of medical and clinical contents into the chemical part of the medical curriculum of the medical university of Graz
Oettl K, Manhal S, Reibnegger G[Volltext]
Poster
(10grako36)
[Volltext]
Vom Bild zur Erkenntnis - Didaktisches Visualisieren in der chirurgischen Lehre
Prandl EC, Hubmer M, Rappl T, Malliga D, Fruhwirth J, Schintler M[Volltext]
Poster
(10grako37)
[Volltext]
"Life Long Learning" in reflection of the SCOPUS database
Prüller F, Salzer HJ, Raggam RB, Truschinig M, Weiss EC[Volltext]
Poster
(10grako38)
[Volltext]
To kill two birds with one stone: Assets and drawbacks of a synergy approach
Preusche I, Wagner-Menghin M, Schmidts M[Volltext]
Poster
(10grako39)
[Volltext]
Impact of a knowledge-based admission test on study dropout rates of medical students
Reibnegger G, Caluba HC, Ithaler D, Manhal S, Neges H, Smolle J[Volltext]
Poster
(10grako40)
[Volltext]
Abhaltung eines Wahlpflichtfachs im 6. Studiensemester Medizin. Erfahrungen einer externen Lehrenden
Ruzicka K[Volltext]
Poster
(10grako41)
[Volltext]
,,Soziale Kompetenz": Konzeption und Implementierung eines neuen Line-Elements im Medizincurriculum Wien
Schuh B, Hofhansl A, Schmid A, Gisinger C, Rieder A, Luger A[Volltext]
Poster
(10grako42)
[Volltext]
TRACK CSR (COMMUNICATION - SUPERVISION - REFLECTION): Cognitive-emotional and ethical accounts to the contemporary medical education in human medicine
Trapp M, Miggitsch EM, Linder D, Wurst L, Rohrer PM, Egger JW[Volltext]
Poster
(10grako43)
[Volltext]
Visualisierte Lehre in der Chirurgie an der Medizinischen Universität Graz
Wagner D, Manhal S, Tscheliessnig KH, Kniepeiss D, Iberer F[Volltext]
Poster
(10grako44)
[Volltext]
5-station practical assessment - Can it work?
Wagner-Menghin M, Preusche I, Schmidts M[Volltext]
Poster
(10grako45)
[Volltext]
Updating cytodiagnostic skills in screening for cervical cancer by a combination of conventional microscopy and Moodle
Wiener HG, Nemeth M, Stani J, Znidar M, Kaap S[Volltext]
Poster
(10grako46)
[Volltext]
Team-based learning in a pharmacology course: Use of an audience response system
Wiener H, Plass H, Kremser K, März R[Volltext]
Poster
(10grako47)
[Volltext]
Laufbahnmodelle in der Orthopädie und ihre Bedeutung für Studierende
Zacherl M, Leithner A, Windhager R[Volltext]
Poster
(10grako48)
[Volltext]
Wie praxisrelevant ist unsere Wissensvermittlung? Kritische Selbstreflexion anhand einer spezifischen nicht angekündigten Wissensabfrage
Zacherl M, Frings A, Leithner A, Windhager R[Volltext]